Syafaat Bacaan al-Quran & Surah Yassin..

satu persoalan yg sering timbul di kalanganmasyarakat ialah bacaan ayat2 suci al-Quran & Yassin yg dibacakn utk dihadiahkan kepada roh org yg meninggal dunia dikaitkan dgn perbuatan bidaah.

Namun begitu trdapat beberapa riwayat yg menceritakan hal yg sebaliknya. Antaranya As-Sya'bi berkata,telah memberitahu ku Abu Yahya An-Naqid,katanya aku telah mendengar Al-Hassan bin Al-Haruri berkata : Sya telah mendatangi kubur saudara perempuan ku,lalu aku membaca surah Al-Mulk sebagaimana yg dianjurkan.Kemudian datang kepada ku seorang lelaki dan memberitahu ku, katanya, "Aku mimpikan saudara perempuan mu, dia berkata,Moga2 Allah memberi balasan kepada Abu Ali (si pembaca) dgn segala yg baik.Sungguh aku mendapat manffaat yg byk dari bacaannya itu."


     Dalam satu riwayat yg lain menjelaskan, Al-Hassan bin Haitsam telah memberitahu As-Syaibi, katanya dia telah mendengar Abu Bakar bin Atrusy berkata, "Ada seorang lelaki datng ke kubur ibunya pada hari jumaat, kemudian dia membaca surah Yassin di situ. Dan aku pun datng ke kubur ibuku dan membaca surah Yassin. Kemudian aku mengangkat tgn , Ya Allah! YA Tuhanku! Kalau memang engkau memberi pahala bagi org yg membaca surah in, maka jadikanlah pahal itu bagi sekalian ahli kubur ini,"


     Tiba hari Jumaat yg berikutnya, dia telah ditemui oleh seorang wanita. Wanita itu bertanya, "Apakah kau fulan anak si fulanah?" Jawab Abu Bakar, "Ya." Berkata wanita itu lg, "Puteri ku telah meninggal dunia, lalu aku bermimpi, dia sedang duduk di atas kuburnya.Aku bertanya, mengapa kau duduk di sini? Jawabnya,Si Fulananak fulanah telah dtg ke kubur ibunya lalu membaca surah Yassin, dan dijadikan pahalanya untuk sekalian ahli kubur di sini. Aku pun mendapat bahagian daripadanya dan dosaku diampunkan kerananya." - (sumber : Ibnu Qayyim,Roh).


     Syafaat membaca surah Yassin jelas dinyatakan di dalam kitab hadis An-Nasai' yg meriwayatkan daripada Ma'q'lbin Yasar Al-Muzani, yg meriwayatkan drpd Nabi s.a.w. sabdanya ;"Bacakan Yassin kpd org mati kamu! " Hal ini juga dijelaskan dalam surah Yassin ayat 26-27 mafhumnya ; "Wahai, alangkah baiknya, jika kaum ku mengetahui, dgn sebab apakah Tuhanku memberiku keampunan, dan menjadikan ku tergolong org2 yg dimuliakan."


Wallahua'lam..